tag:blogger.com,1999:blog-24281282400796570972023-11-15T10:41:01.806-08:00Maza Yakni Intimail Islam-Ismi Asraf-http://www.blogger.com/profile/09472176812106340108noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2428128240079657097.post-22522669754714515762008-12-30T18:41:00.000-08:002008-12-30T18:50:49.845-08:00Tiada Seksa Kubur???????? Bijaknya Astora Jabat Dan Dungunya Utusan Melayu1. LATAR BELAKANG<br /><br />1.1 Seorang penulis yang giat menulis di surat-surat khabar yang<br />menggunakan nama pena Astora Jabat sering menulis isu-isu agama yang<br />kontroversi <br /><br />1.2 Dalam Majalah Al Islam keluaran edisi bulan November dan<br />Disember beliau telah menulis artikel bertajuk “Tiada azab kubur<br />selepas meninggal dunia “ dan “percanggahan hadith mengenai azab kubur <br /><br />2. ASAS PANDANGAN BELIAU<br /><br />2.1 Astora Jabat menggunakan beberapa asas dalam menegaskan pendiriannya seperti :-<br /><br />2.1.1 Azab kubur tidak disebut di dalam Al Quran secara muktamad<br />tetapi hanya para ulama’ sahaja yang menghurai dan mentafsirkannya.<br /><br />2.1.2 Semua hadith yang menceritakan tentang azab kubur adalah<br />hadith ahad belaka.Hadith ahad tidak boleh menthabitkan perkara aqidah.<br /><br />2.1.3 Menolak azab qubur tidak kafir kerana ia hanya dithabitkan<br />dengan hadith ahad dan tafsiran ayat Al Quran yang tidak muktamad.<br /><br />2.1.4 Menggunakan logic aqal seperti mempertikaikan cara azab<br />qubur kepada mayat yang tidak di quburkan dan mendakwa adalah tidak<br />adil jika mayat yang mati dahulu akan diazab lebih lama dari mayat yang<br />kematiannya lewat.<br /><br />3. DALIL KEBENARAN ADANYA AZAB QUBUR<br /><br />3.1 Ahli Sunnah wal Jamaah dan Jumhur Muktazilah berpandangan<br />bahawa azab qubur adalah benar berdasarkan kepada dalil – dalil berikut<br />:-<br /><br />3.2 Dalil-dalil Al Quran<br /><br />3.2.1 Firman Allah ayat 124 surah toha<br />ومن اعرض عن ذكرى فإن له معيشة ضنكا<br />Dan barang siapa yang berpaling dari peringatan ku maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit.<br /><br />Menurut Abu Said Al Khudri dan Abdullah Ibn Masud perkataan ضنكا adalah azab qubur.<br /><br />3.2.2 Firman Allah ayat 47 surah Tur<br />و إن للذين ظلموا عذابا دون ذلك <br /> Dan sesungguhnya untuk orang-orang yang zalim ada azab selain selain itu <br /><br />Abdullah bin Masud berkata bahawa yang dimaksudkan dengan azab di dalam ayat ini adalah azab qubur.<br /><br />3.3.3 Firman Allah dalam surah At Takathur ayat 3 <br /><br />كلا سوف تعلمون<br />Janganlah sekalikali begitu kelak kamu akan mengetahui<br /><br />Abdullah Ibn Abbas RA mengatakan bahawa ayat ini merujuk kepada azab qubur.<br /><br />3.2.4 Firman Allah yang mengisahkan keluarga Firaun dalam surah Ghafir ayat 46<br /><br />النار يعرضون عليها غدوا وعشيا ويوم تقوم الساعة<br />أدخلوا آل فرعون أشد العذاب" <br /><br />Kepada mereka dinampakkan neraka pada pagi dan petang, dan pada<br />hari terjadinya Kiamat. (Dikatakan kepada malaikat) : “Masukkanlah<br />Fir’aun dan kaumnya ke dalam azab yang sangat keras”<br /><br />دلت الآية على أن العرض قبل يوم القيامة لأن العطف يقتضى المغايرة <br />وليس ذلك العرض فى الدنيا قطعا فيكون فى البرزخ <br />Ayat ini menunjukkan bahawa pembentangan itu berlaku sebelum hari<br />qiamat kerana عطف di situ membawa makna مغايرة yang sudah tentu tidak<br />berlaku di dunia malah di alam barzakh.<br /><br />3..2.5 Firman Allah yang mengisahkan kaum nuh dalam surah Nuh ayat 25<br /><br />أغرقوا فادخلوا نارا<br />Disebabkan kesalahan-kesalahan mereka,<br />mereka tenggelam lalu dimasukkan ke neraka, maka mereka tidak mendapat<br />penolong-penolong bagi mereka selain dari Allah.<br /><br />والفاء للتعقيب فدخول النار عقب الغرق مباشرة <br />يكون فى البرزخ وليس فى القيامة<br /><br />Huruf ‘fa’ menunjukkan berturutan maka masuk neraka selepas lemas<br />berlaku berturutan dan ianya berlaku di alam barzakh dan bukan pada<br />hari qiamat.<br /><br />3..2.6 Firman Allah dalam surah Aali Imran ayat 169-170<br /><br />ولا تحسبن الذين قتلوا فى سبيل الله امواتا بل<br />احياء عند ربهم يرزقون فرحين بما اتاهم الله من<br />فضله ويستبشرون بالذين لم يلحقوا بهم من<br />خلفهم الا خوف عليهم ولا هم يحزنون .<br /><br />Janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan<br />Allah itu mati : bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhan dengan mendapat<br />rezeki.<br /><br />Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurniaan Allah yang<br />diberikan-Nya kepada mereka. Dan mereka bergirang hati terhadap<br />orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka.<br />Bahawa tidak ada kekhuwatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka<br />bersedih hati.<br /><br />فهذا النعيم قبل يوم القيامة قطعا لان الاية ترشدنا الى الا نعتبرهم <br />امواتا كما تخبرنا بانهم يتطلعون الى اخوانهم الذين ما زالوا فى الدنيا<br />ينتظرون الشهادة .<br /><br />Dalam ayat di atas kenikmatan berkenaan berlaku sebelum hari<br />qiamat kerana kita diarahkan jangan menyangka mereka mati dan ayat<br />berkenaan memberitahu kita, bahawa mereka menunggu-nunggu<br />saudara-saudara mereka yang masih berada di bumi mencari mati syahid.<br /><br />3..2.7 Apa yang perlu diperhatikan daripada keterangan ini ,<br />bahawa sahabat-sahabat Nabi SAW yang menafsirkan bahawa ayat ayat<br />berkenaan adalah merujuk kepada azab qubur maka pendapat yang<br />mengatakan ianya hanya tafsiran ulama’ sahaja adalah tidak<br />benar.Sahabat-sahabat yang cukup terkemuka ini telah mendapat<br />pengiktirafan Nabi SAW sendiri seperti Abdullah Ibn Abbas dan Abdullah<br />Ibn Masud RA serta penafsiran Al Quran menurut keadah bahasa Arab yang<br />betul menguatkan lagi ketepatan tafsiran ayat-ayat ini merujuk kepada<br />azab qubur.<br /><br />4..3 Dalil-dalil Hadith <br /><br />Walaupun hadith-hadith yang berkenaan dengan azab qubur ini adalah<br />hadith Ahad tetapi ia termasuk dalam mutawatir dari sudut makna (متواتر<br />المعنى )<br /><br />4..31 Telah meriwayatkan Imam Bukhari dan Muslim bahawa Rasulullah Saw<br />melintasi dua qubur lantas baginda SAW bersabda :<br /><br />انهما ليعذبان وما يعذبان فى كبير اما احدهما لا يستتر من بوله<br />واما الاخر فكان يمشى بين الناس بالنميمة<br /><br />Sesungguhnya mereka berdua tidaklah diazab disebabkan dosa-dosa<br />besar yang mereka lakukan tetapi disebabkan salah seorang mereka tidak<br />dapat mengetuskan air kencingnya dan seorang lagi memecah belahkan<br />masyarakat dengan adu domba.<br /><br />4..3.2 Diantara doa yang telah disepakati ma’thur dari Rasulullah SAW ialah :<br /><br />اللهم انى اعوذ بك من فتنة النار وعذاب النار و فتنة القبر وعذاب القبر<br />ومن شر فتنة الغنى ومن شر فتنة الفقر .<br /><br />Ya Allah aku berlindung dengan Mu dari fitnah api neraka, azab<br />neraka, fitnah qubur dan azab qubur serta keburukan fitnah kekayaan dan<br />keburukan dari fitnah kefaqiran<br /><br />4..3.3 Imam Muslim meriwayatkan hadith beserta sanadnya dari Ibnu Umar <br /><br />ان احدكم اذا مات عرض عليه مقعده بالغداة والعشي ان كان من اهل<br />الجنة فمن اهل الجنة وان كان من اهل النار فمن اهل النار يقال<br />: هذا مقعدك حتى يبعث الله اليه يوم القيامة .<br />Sesungguhnya salah seorang dari kamu apabila mati diperlihatkan<br />kepadanya tempat duduknya pagi dan petang. Sekiranya dia bakal menghuni<br />syurga akan dilihatnya tempat duduknya di syurga begitulah sebaliknya<br />dan dikatakan kepadanya : Inilah tempat dudukmu sehinggalah Allah<br />membangkitkannya pada hari qiamat kelak.<br /><br />4..3.4 Mengenai kedudukan hadis-hadis yang menthabitkan ‘azab dan<br />ni’mat kubur, yang ditakhrijkan oleh hampir semua kitab-kitab hadis<br />utama, serta keterangan mengenainya, dapat diteliti pada kitabشرح<br />العقيدة الطحاوية pada muka surat 572 hingga 588.<br />Di antara penegasan yang tersebut dalam kitab ini adalah sebagai berikut:<br /><br />وقد تواترت الأخبار عن رسول الله (ص) فى ثبوت عذاب القبر ونعيمه<br />لمن كان لذلك اهلا و سؤال ملكين فيجب اعتقاد ثبوت ذلك والايمان<br />به و لا نتكلم فى كيقيته , إذ ليس للعقل وقوف على كيفيته لكونه<br />لا عهد له به فى هذه الدار<br /><br />Telah mutawatir hadith Rasulullah S.A.W. di dalam menginthbatkan<br />azab dan nikmat qubur kepada golongan yang layak, begitu juga sabitnya,<br />soal dua malaikat. Maka wajib beri’tiqad wujudnya yang demikian dengan<br />beriman dengannya. Kita tidak dapat memperkatakan keifiatnya kerana<br />aqal tidak mampu meneroka alam berkenaan.<br /><br />4..3.5 Hal yang sama dinyatakan juga dalam kitab:<br />فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والافتاء المجلد الثالث <br />pada muka surat 444, iaitu sebagai berikut:<br />وقد تواترت الاخبار عن رسول الله صلى الله عليه وسلم فى ثبوت سوال<br />الميت فىقبره وثبوت نعيمه فيه او عذابه حسب عقيدته وعمله بما <br />لا يدع مجالا للشك فى ذلك ولم يعرف عن الصابة رضي الله عنهم فى<br />ثبوت ذلك خلافا ولذا قال بثبوته اهل السنة والجماعة<br />Dan sesungguhnya telah mutawatir hadis-hadis dari Rasulullah S.A.W di<br />dalam mengithbatkan soal jawab mayat keatas mayat di dalam kuburnya dan<br />juga telah thabit (tetap) berkaitan dengan nikmat-nikmat dan azab kubur<br />bergantung pada akidahnya (simati) dan amalannya (simati) di mana tidak<br />ada ruang untuk ragu-ragu dalam masalah ini (nikmat dan azab kubur) dan<br />tidak diketahui dari para sahabat khilaf dalam masalah ini. Oleh yang<br />demikian itu Ahlus Sunnah Wal Jamaah menetapkannya (adanya azab dan<br />nikmat kubur).<br /><br />4..3.6 Berdasarkan kepada kedudukan hadis-hadis ini, Syekh Muhammad Nashiruddin Albani, menyatakan di dalam kitabnya:<br />سلسلة الاحاديث الصحيحة المجلد الاول القسم الاول رقم 159<br />Pada muka surat 294 hingga 296, selepas menuliskan hadis berikut:<br /><br />إن هذه الأمة تبتلى فى قبورها فلو لا ان تدافنوا لدعوت الله ان يسمعكم<br />من عذاب القبر الذى اسمع منه……. أخرجه مسلم من طريق ابن علية<br />Sesungguhnya umat ini akan diuji di dalam quburnya seandainya kamu<br />tidak akan ditanam (di dalam qubur ) nescaya aku meminta dari Allah<br />supaya diperdengarkan kepada kamu azab qubur yang aku dengar<br />daripadanya “<br /><br />Faedah-Faedah Hadis :<br /><br />إثبات عذاب القبر، والأحاديث في ذلك متواترة، فلا مجال للشك فيه<br />بزعم أنها آحاد. ولو سلمنا أنها آحاد، فيجب الاخذبها.<br /><br />Beriman dengan azab kubur, dan hadis-hadis berkaitan dengannya adalah<br />mutawatir, maka tidak ada ruang untuk ragu-ragu berkaitan dengannya,<br />dengan dakwaan bahawa hadisnya adalah hadis ahad dan jika kita menerima<br />bahawa hadisnya adalah ahad maka wajblah mengambil hadis-hadis itu.<br /><br />ولو سلمنا أنه لايوجد في القرآن ما يشهد لها ، فهي وحدها<br />كافية لإثبات هذه العقيدة ، والزعم بأن العقيدة لاتثبت بما صح<br />من أحاديث الآحاد زعم باطل دخيل في الإسلام، لم يقل به أحد من <br />الأعلام ـ كالأربعة وغيرهم ـ بل هو مما جاء به بعض علماء <br />الكلام بدون برهان من الله ولا سلطان.<br /><br />Dan jika kita menerima bahawa tidak ada di dalam al-Quran yang<br />menunjukkan azab kubur, maka satu hadis ini sudah mencukupi untuk<br />menetapkan akidah ini. Dakwaan bahawa akidah tidak thabit dengan<br />hadis-hadis ahad yang sahih adalah dakwaan yang batil dan asing di<br />dalam Islam. Tidak dinyatakan daripada mana-mana Imam yang muktabar –<br />seperti Imam-Imam yang empat dan selain mereka – bahkan ia adalah<br />pendapat yang datang daripada sebahagian ulama-ulama kalam dengan<br />ketiadaan dalil daripada Allah.<br /><br />5.4 Ijma’<br /><br />5..4.1 Imam Abul Hasan Al Asy’ari, di dalam kitabnyaالإبانة فى أصول<br />الديانة <br />muka surat 215, menyatakan bahawa thabitnya ‘azab kubur merupakan “<br />ijma’ ” sahabat-sahabat Nabi SAW. Beliau menulis sebagai berikut:<br /><br />وانكرت المعتزلة عذاب القبر . وقد روى عن النبى صلى الله عليه وسلم<br />من وجوه كثيرة و روى عن اصحابه رضي الله عنهم وما روى عن احدهم <br />منهم انه انكره ونفاه وجحده فوجب ان يكون اجماعا من اصحاب النبى<br />صلى الله عليه وسلم <br /><br />Muktazilah mengengkari azab qubur sedang telah diriwayatkan dari<br />nabi dan dari sahabat baginda SAW serta tiada seorang pun dari kalangan<br />mereka menyanggah mengenainya maka kesimpulannhya kepercayaan azab<br />qubur ini sudah menjadi ijma’ di kalangan para sahabat.<br /><br />5..4.2 Syekh Muhammad As Shaleh Al ‘Uthaimin, di dalam bukunya<br /> شرح العقيدة الواسطية لشيخ الاسلام ابن تيمية المجلد الثانى<br />muka surat 122, mengatakan bahawa thabitnya ‘azab kubur adalah ijma’ kaum muslimin. Beliau menulis sebagai berikut:<br />وقوله اما نعيم واما عذاب : فيه اثبات النعيم والعذاب فى القبر وقد دل<br />على ذلك كتاب الله وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم بل لنا ان نقول <br />واجماع المسلمين<br /><br />Adapun katanya samada nikamt atau azab itu menunjukkan adanya<br />nikmat qubur atau azab qubur dan telah datang dalil yang banyak dari Al<br />Quran dan Sunnah bahkan kita mengatakan ia adalah ijma’ kaum muslimin.<br /><br />6. PANDANGAN ULAMA’ MENGENAI HUKUM MENGAMBIL HADITH AHAD DALAM TASYRI’<br /><br />6.1 Apabila hadith Ahad telah terbukti kesahihannya maka ia<br />mengambil hokum mutawatir dari sudut wajib beriman dan beramal dengan<br />segala tuntutannya . Ini dijelaskan oleh beberapa ulama’ seperti<br />berikut :-<br /><br />6.1.1 Berkata Ibn Abi Al-‘Iz di dalam Syarh Tohawiyyah <br /><br />خبر الواحد اذا تلقته الامة بالقبول عملا به و تصديقا له يفيد العلم اليقينى عند<br />جماهير الامة وهو احد قسمي المتواتر ولم يكن بين سلف الامة فى ذلك نزاع .<br />Khabar yang dibawa oleh seorang apabila diterima oleh sekalian umat<br />sebagai amalan dan kepercayaan memberi faedah kepada ilmu yaqin disisi<br />majoriti umah dan ia adalah salah satu dari dua kategori mutawatir.<br />Tiada perselisihan di kalangan salaf tentang perkara ini.<br /><br />6.1.2 Berkata Ibn Hajar dalam Fathul Bari <br /><br />قد شاع عمل الصحابة والتابعين بخبر الواحد من غير نكير فاقتضى الاتفاق<br />منهم على قبول <br />Para sahabat dan tabien biasa beramal dengan khabar wahid tanpa ada bantahan dan mereka bersepakat mengenainya.<br /><br />6.1.3 Berkata Ibn Rejab dalam kitabnya اهوال القبور <br /><br />وقد تواترت الأحاديث عن النبى (ص) فى عذاب القبر ففى صحيحين عن <br />ام المؤمنين عائشة الصديقة بنت الصديق (ر) انها قالت : العبد اذا وضع فى<br />قبره وتولى وذهب اصحابه حتى انه ليسمع قرع نعالهم أتاه ملكان فأقعداه <br />فيقولان له : ما كنت تقول فى هذا الرجل محمد (ص) ؟ فيقول : أشهد أنه<br />عبد الله و رسوله فيقال : انظر الى مقعدك من النار ابدلك الله به مقعدا من <br />الجنة قال النبى (ص) فيراهما جميعا .<br />وأما الكافر أو المنافق فيقول : لا أدرى كنت اقول ما يقول الناس فيقول<br />لا دريت و لا تليت ثم يضرب من مطرقة من حديد ضربة بين أذنيه فيصيح<br />صيحة يسمعها من يليه الا ثقلين .<br /><br />Telah mutawatir hadith-hadith dari nabi (S.A.W.) mengenai azab qubur.<br />Di dalam sahihain daripada umil mukminin Aisyah (r.a.) berkata seorang<br />hamba apabila diletakkan diquburnya dan orang lain berpaling sehingga<br />ia mendengar derapan kasut, dua malaikat mendatanganinya dan<br />mendudukkannya dan berkata kepadanya: apa yang kamu katakana kepada<br />lelaki ini (Muhammad s.a.w.) Jawabnya: Aku naik saksi bahawa ia adalah<br />hamba Allah dan pesuruhnya dan dikatakan kepadanya lihatlah tempat<br />dudukmu di neraka, telah ditukar oleh Allah dengan tempat duduk di<br />syurga. Adapun orang kafir dan munafiq menjawab – tidakku ketahui hanya<br />aku berkata dengan apa yang dikatakan oleh orang. Maka ia dipukul<br />dengan penukul besi di antara kedua telinganya lantas menjerit hingga<br />suaranya didengari kecuali jin dan manusia.<br /><br />7. ADAKAH MAYAT YANG TIDAK BERQUBUR JUGA MENERIMA AZAB QUBUR<br /><br />7.1 Menurut Ulama’ , mayat yang tidak diquburkan seperti disimpan<br />di dalam peti sejuk di rumah-rumah mayat , atau terbakar atau hancur<br />berkecai dan ditiup angin tetap menerima azab qubur . Ini adalah<br />kesimpulan yang telah dibuat oleh beberapa orang ulama’ seperti berikut<br />:-<br /><br />7.1.1 Menurut العلامة محمد السفارينى di dalam kitabnya لوامع الأنوار البهية <br /><br />من لم يدفن من مصلوب ونحوه يناله نصيبه من فتنة السؤال وضغطة القبر <br />Sesiapa yang tidak diquburkan seperti disalib dan sebagainya tetap akan menerima soalan dan himpitan qubur.<br /><br />7.1.2 Di dalam kitab Ar Ruh Al Imam Al Muhaqiq mengatakan :<br /><br />مما ينبغى ان يعلم ان عذاب القبر هو عذاب البرزخ فكل من مات وهو مستحق<br />للعذاب ناله نصيبه من قبر ام لم يقبر فلو اكلته السباع او حرق حتى صار رمادا<br />او نسف فى الهواء او غرق فى البحر وصل الى روحه و بدنه ما يصل الى المقبور .<br /><br />Suatu perkara yang wajar diketahui bahawa azab qubur itu adalah azab<br />barzakh. Maka setiap yang mati sedang ia layak untuk diazab akan<br />menerima habuannya sama ada ia diquburkan atau tidak walaupun dimakan<br />binatang buas, terbakar menjadi abu, diterbangkan angin atau tenggelam<br />di dasar lautan tetap akan sampai azabnya sepertimana orang yang<br />diquburkan juga.<br /><br />8. BAGAIMANAKAH CARANYA MAYAT YANG TIDAK DIQUBURKAN MENDAPAT AZAB <br /><br />8.1 Ibn Abi Al ‘Iz telah memberi komentarnya dalam Syarh Tohawiyyah <br /><br />وقد تواترت الأخبار عن رسول الله (ص) فى ثبوت عذاب القبر ونعيمه لمن كان<br />لذلك اهلا و سؤال ملكين فيجب اعتقاد ثبوت ذلك والايمان به و لا نتكلم<br />فى كيقيته , إذ ليس للعقل وقوف على كيفيته لكونه لا عهد له به فى <br />هذه الدار<br /><br />Telah mutawatir hadith Rasulullah S.A.W. di dalam menginthbatkan azab<br />dan nikmat qubur kepada golongan yang layak, begitu juga sabitnya, soal<br />dua malaikat. Maka wajib beri’tiqad wujudnya yang demikian dengan<br />beriman dengannya. Kita tidak dapat memperkatakan keifiatnya kerana<br />aqal tidak mampu meneroka alam berkenaan.<br /><br />9. IMPLIKASI MEMBINCANGKAN ISU INI SECARA TERBUKA<br /><br />9.1 Walaupun isu ini masih ada ruang untuk diperbincangkan namun<br />ianya hanya sesuai di kalangan ahli ilmu khususnya dari kalangan ahli<br />hadith , ahli fiqh , usuluddin dan tasauf bukannya di khalayak ramai<br />kerana ia akan membawa implikasi berikut :-<br /><br />9.1.1 Ia lebih akan mengelirukan masyarakat .<br />9.1.2 Umumnya di Negara ini menerima dan mempercayai azab qubur memang ada dan kepercayaan ini sedah established .<br />9.1.3 Tidak ada untungnya isu ini ditimbulkan malah merugikan .<br />9.1.4 Sedikit sebanyak akan mengikis kepercayaan masyarakat yang kurang<br />faham dengan ulumul hadith terhadap hadith-hadith khusunya yang<br />diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim . Begitu juga kepercayaan terhadap<br />para ulama’ akan luntur sedikit demi sedikit .<br /><br />10. PANDANGAN ULAMA’ MENGENAI ORANG YANG MENOLAK AZAB QUBUR<br /><br />10.1 Menurut kitab كبرى اليقينيات الكونية pengarang nya iaitu Dr<br />Muhd Saed Ramadhan Albuty berpendapat selepas mendatangkan dalil- dalil<br />kewujudan azab qubur <br />إذا علمت هذا فإننا نقول :<br />أما إنكار عذاب القبر , من أصله , فهو مزلق الى الكفر , لما ثبت من<br />الدليل القاطع فيه كما علمت .<br />وإما اقراره من حيث الأصل , مع الارتياب فى انه للروح فقط أو للروح<br />مع الجسم أو بعض أجزاء الجسم , فذلك امر ليس من شأنه أن ينتهى<br />بالباحث ال الكفر لأن التحقيق فى أن العذاب يكون للروح فقط أو للروح<br />والجسد معا , خاضع للنظر , وليست فيه أدلة قاطعة واضحة كأدلة<br />أصل التعذيب والتنعيم .<br /><br />Apabila engkau mengetahui perkara ini maka sesungguhnya kami mengatakan :<br />Adapun mengingkari azab kubur, dari asalnya (mengingkari azab kubur<br />secara keseluruhannya) maka dia tergelincir kepada kekufuran kerana<br />telah thabit daripada dalil yang qatie mengenainya seperti yang engkau<br />ketahui.<br /><br />Dan adapun beriman dengan azab kubur, tetapi meragui sama ada untuk roh<br />sahaja ataupun roh dan jasad atau sebahagian dari anggota badan, maka<br />yang demikian itu tidak membawa kepada kekufuran kerana pendapat yang<br />kuatnya dalam masalah azab kubur ini sama ada roh sahaja atau roh dan<br />jasad memerlukan kepada pengkajian yang teliti, dimana tidak ada dalil<br />yang qatie dan jelas seperti adanya azab kubur dan nikmatnya.<br /><br />10.2 Di dalam kitab Fiqh Sunnah jilid awal mukasurat 311 Sayyid Sabiq menyebutkan <br />وقال المروزي : قال أبوعبد الله ـ يعني الإمام أحمد ـ عذاب القبر حق<br />لا ينكره إلا ضال مضل.<br /><br />Daripada al-Marwazi : Telah berkata Abu Abdullah – iaitu Imam Ahmad –<br />Azab kubur itu adalah benar tidak mengingkarinya melainkan orang yang<br />sesat lagi menyesatkan. <br /><br />11. KEPUTUSAN<br /><br />Mesyuarat Jawatankuasa Syariah yang bersidang untuk kali ke 161 pada 23<br />Syawal 1424 bersamaan 17 Disember 2003 telah bersetuju bahawa menolak<br />kepercayaan azab qubur setelah wujud keterangan dari Al Quran dan Al<br />Hadith serta Ijma’ Ulama’ adalah terkeluar dari ajaran Islam.-Ismi Asraf-http://www.blogger.com/profile/09472176812106340108noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-2428128240079657097.post-41982129337039143112008-12-30T18:16:00.000-08:002008-12-30T18:22:19.032-08:00Salamunallahi Alaikum Warahmatuhu Wabarakatuh<span style="font-family:verdana;">Salamun Alaik</span><br /><span style="font-family:Verdana;"></span><br /><span style="font-family:Verdana;">First time tulis blog</span><br /><span style="font-family:Verdana;">Masih tidak tahu identiti untuk Blog ini</span><br /><span style="font-family:Verdana;">InsyaAllah ....mungkin idea Coming Soon</span><br /><span style="font-family:Verdana;">Erm..... More to Political Thing</span><br /><span style="font-family:Verdana;">akan D fikirkan</span><br /><span style="font-family:Verdana;">Kira Taaruf lah nie.......</span><br /><span style="font-family:Verdana;"></span><br /><span style="font-family:Verdana;">Klik Jika Syg Kan Islam<br /></span>-Ismi Asraf-http://www.blogger.com/profile/09472176812106340108noreply@blogger.com5